Bornholm 2012

I september 2012 tog HGAF til Bornholm, med på turen var: Elin, Hanne J, Hanne N, Hanne P, Liv, Peter K, Preben og Valde.

2 biler fyldt med 8 forventningsfulde folk, startede om eftermiddagen mod Ystad for at sejle til Bornholm.

Vi arriverede sent om aftenen til Danhostel Rosengården, 20 km. syd for Rønne, hvor vi overnattede.

Lørdag d. 8.9.12

Efter morgenmaden tog vi i strid blæst til Nordbornholm. Vi fulgtes med Ole Marker, en lokal fritidsarkæolog. Han er gårdmand på syd for Åkirkeby, og har i en årrække stillet sine jorder til rådighed for Bornholms Museums arkæologiske udgravninger. Han deltog på alle vores ture.

Vi startede med at se helleristningerne fra bronzealderen på Madsebakken. Her var helleristningerne, der bl.a. omfattede skibe, fodsåler og skålgruber, lette at se, da de var optegnede med rød maling. Så videre til Hammersholm hvor klippestykker med helleristninger lå spredt på en græsmark. Vi havde svært ved at finde tegnene, men ved hjælp af scanningskoder og Livs’ Iphone fik vi fat i information om de enkelte forekomster.

Lettere forsinket nåede vi til Klippehøj hvor Finn Ole Nielsen, Bornholms Museumsinspektør, viste en udgravning med mange brandgrave fra jernalderen.

Begravelsespladsen har været benyttet i omkring 400 år, hvorefter der i vikingetid/ tidlig middelalder blev placeret en gård på stedet.

Videre på vej til Rønne, kørte vi omkring Olsker Rundkirke, som vi nøjedes med at se på udefra.

Frokosten spiste vi i Rønne i Museums hyggelige lille gård.

Formanden for fritidsarkæologerne Rene Laursen fortalte om deres mange detektorfund, og deres samarbejde med museet.

Arkæolog Benny Staal viste rundt i oldsagsudstillingen og fortalte bl.a. om de ca. 2500 guldgubber, der indtil nu er fundet på Bornholm.

Næste punkt var Sorte Muld og jættestuen i Hallebrøndshøj ved Svaneke.

Vi mødtes med Claus Thorsen, med øgenavnet ”Guldgrisen”, som har gjort utrolige fund med sin metaldetektor i netop dette område.

Alt tyder på at der har boet en høvding/hersker, i et samfund med værksteder, landbrug og stor samhandel med omverdenen. Hvilket den store mængde fund af mønter fra forskellige lande, tyder på.

Vi sad i græsmarken og nød kaffe og lækre kager inden vi besøgte Hallebrøndshøj.

Bagefter kørte vi til den lille skov Louisenlund med de mange bautastene. Her hørte vi historien om Frederik d.7, der blev så begejstret for stedet, at han på en rejse i 1851 købte jorden og opkaldte stedet efter sin hustru Grevinde Louise Danner: Louisenlund.

Godt fyldt med viden, gode historier og blæst i håret, fik vi aftensmaden på Svaneke Bryghus: Bryggerben, fri salatbar og selvfølgelig Svanekeøl.

Søndag d.9.9.12.

Fint vejr.

Vi smurte madpakker inden vi checkede ud fra Rosengården kl. 9.

Turen gik sydpå til Slusegård, hvor arkæolog Benny Staal fortalte og viste os oldtidsvejen, og en stor begravelsesplads fra ca. år 100 e.Kr.

Vi så desuden en flere hundrede år gammel vandmølle, med tilhørende damme hvor man tidligere har strøget laks, og opdrættet lakseyngel.

Næste punkt var Rispebjerg.

Et område der i stenalderen blev brugt til kultiske formål.

I jernalderen blev der bygget en ringborg med volde og palisader.

Området er fredet, og voldene er gendannet.

Spor efter bygninger er tydeligt markeret, og det hele kan beses fra et stort udkigstårn.

Videre nordpå så vi ”Gryet”, en større samling bautasten. Benny Staal fortalte bl.a. om bevarelse og vedligeholdelse af fortidsminder.

I Almindingen på Lilleborg, spiste vi vores madpakker inden rundvisningen.

Finn Ole Nielsen fortalte om forsvarsborgen, der har fået navnet p.g.a. sammenligningen med Hammershus.

Det var her man i Danmark for første gang benyttede en slags mørtel, hvor bindemidlet var knust limsten.

Lilleborg, som er bygget oven på naturlig højderyg i grundfjeldet, har lige siden stenalderen været brugt som forsvarsværk. Det har flere fund på stedet tydeliggjort.

Ca. 1 km væk ligger Gamleborg. På vandreturen derhen, så vi rester af kanaler, volde og hulveje.

Gamleborg blev opført og benyttet inden Lilleborg blev bygget.

Desværre måtte den opgives, da den var for vanskelig at forsvare mod fjenderne.

Eftermiddagskaffen og Hanne N og Elins lækre hjemmebag, indtog vi i skovridder Hans Rømers mindelund.

Tilbage mod Rønne gjorde vi holdt ved Vasagård, hvor Bornholms Museum sammen med Nationalmuseet foretager en udgravning af en boplads fra stenalderen med cirkulære bygninger. Ole Finn Nielsen fortalte.

Den sidste udgravning lå i nærheden af Rønne. Da det stedlige – meget dybe! -stenbrud skal udvides, havde museet trukket søgegrøfter over hele marken.

KL.18.30 sejlede vi fra Rønne efter en spændende og udbytterig tur.

Vi har nydt godt af Livs kontakter til de lokale, både de professionelle og fritidsarkæologerne.

Det har været et tæt spækket, afvekslende og spændende program Liv havde sammensat til os.

Tak til Hanne Nielsen der stod for alt det praktiske, og tak til de 2 chauffører der sørgede for at vi kom hele hjem.

H.G.A.F. havde sørget for maden.